پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

در جلسه شورای راهبری بهبود محیط کسب‌و‌کار بررسی شد؛ خدمات توسعه‌گرانه پنجره واحد فیزیکی در اتاق تهران

شصت و هفتمین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب و کار با موضوع بررسی عملکرد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران به ریاست جناب آقای دکتر فولادگر و میزبانی جناب آقای دکتر عشقی، دبیرکل آن اتاق در روز شنبه مورخ 10 دی ماه برگزار گردید.

در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌و‌کار که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، عملکرد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار و چالش‌هایی که این مرکز تسهیل‌گر مستقر در اتاق تهران با آن مواجه است، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، محسن عامری، رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق ایران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت های پنجره واحد کسب و کار و نقش موثر آن در توسعه عضویت فراگیر، به شرح فعالیت های  اخیر شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار پرداخت.

 دبیرکل اتاق تهران نیز با اشاره به آغاز به کار پنجره واحد شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران از دی ماه سال 1399، ارائه خدمات مرتبط با تاسیس شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص و همچنین ارائه مشاوره‌های مربوط به کسب‌و‌کار از سوی پنجره واحد را قابل قبول ارزیابی کرد و یادآور شد که اتاق تهران و پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار آمادگی کامل برای ارائه تمامی خدمات مربوط به ثبت و تاسیس شرکت در سطح و کیفیت بالا را به متقاضیان دارد.

بهمن عشقی با این توضیح که اقتصاد کشور با دولت بزرگ و حجیم سامان نمی‌گیرد، افزود: تجربه کوتاه‌مدت راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران به خوبی نشان داد که اگر امور مربوط به اقتصاد به بخش ‌خصوصی واگذار شود، علاوه بر توسعه و شتاب مطلوب در فرآیندهای مرتبط با کسب‌و‌کار از بار وظایف محول شده بر دوش دولت نیز کاسته شده و میزان رضایتمندی صاحبان کسب‌و‌کار و مشاغل از دریافت خدمات نیز افزایش خواهد یافت.

ایشان با اشاره به تسهیل فرآیندهای مربوط به ثبت و تاسیس شرکت در پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار و کاهش مدت زمان آن به کمتر از سه روز تصریح کرد که میانگین هزینه‌ ارائه این خدمات در پنجره واحد فیزیکی در اتاق تهران بسیار کمتر از سایر مراکز است.

همچنین اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق تهران، در توضیحاتی به حضور نمایندگان پنج سازمان دولتی در پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران اشاره کرد و یادآور شد که در این مرکز به شرکت‌های نوپا مشاوره‌های مربوط به بیمه، بانکی و مالی و سایر ملزومات شروع به کار یک بنگاه اقتصادی نیز ارائه می‌شود.

به گفته وی، از حدود 20 هزار شرکت که طی این مدت با مراجعه فعالان اقتصادی و متقاضیان به پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار به ثبت رسیده‌ و تاسیس شده‌است، حدود 2 هزار شرکت پس از آگاهی از خدمات ارائه شده در اتاق تهران، به عضویت این اتاق درآمده‌اند. وی در عین حال به پایین بودن هزینه ارائه خدمات در پنجره واحد فیزیکی اتاق تهران اشاره کرد و یادآور شد که تعامل و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی با اتاق تهران در توسعه خدمات پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار اثرگذار خواهد بود.

خدمات مربوط به شروع کسب و کار نیز شامل ثبت شرکت و دریافت شناسنامه ملی، تایید نام شرکت، شماره ثبت شرکت، انتشار آگهی ثبت در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار ،دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی، ثبت نام در نظام مالیاتی، تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده( درصورت مشمول بودن) و ثبت برند و تکمیل اظهارنامه برای دفاتر پلمپ قانونی می باشد.

ضمناً دستگاه های مرتبط با پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار که نسبت به ارائه خدمات مرتبط اقدام می نمایند عبارتند از: وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت  مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار به عنوان عضو ناظر و هماهنگ کننده، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در ادامه و پس از ارائه توضیحاتی از سوی سایر اعضای شورای راهبری بهبود محیط کسب‌و‌کار، با اعلام حمیدرضا فولادگر رئیس این شورا، مقرر شد طی مکاتبه و دعوت به برگزاری نشست هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، موضوع روان‌سازی خدمات‌دهی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار به صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی، مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.  ضمناً مقرر شد مشکلاتی که بر سر راه توسعه پنجره  واحد کسب و کار می باشد جهت ارائه به قوه قضائیه و سازمان بارزسی کل کشور،  توسط اتاق تهران احصاء و اعلام گردد.

جناب آقای دکتر فولادگر همچنین در خصوص برخی برنامه های در دست اقدام شورای راهبری از قبیل پروژه تحقیقاتی در خصوص پیش بینی پذیری اقتصادی با تمرکز بر ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که توسط مرکز پژوهش های اتاق ایران در درحال انجام است و احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه توضیحاتی ارائه نمود.

منتشرشده در اخبار شورای راهبری
خواندن 151 دفعه

جستجو در سایت