پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

در اولین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار تأکید شد؛ جمع‌بندی دیدگاه‌ها درباره ماده 24 قانون بهبود، برای تصمیم‌گیری به شورای گفت‌وگو ارائه می‌شود

نخستین جلسه شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار در سال 1401 با حضور حمیدرضا فولادگر رئیس این شورا، محسن عامری رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران، مسئولان ذبربط اتاق های ایران، اصناف و تعاون، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارتخانه های اقتصاد، صنعت،معدن و تجارت، ، مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دادستانی کل کشور برگزار شد. این شورا از تیرماه 1399 با هدف همسو نمودن نظرات و رویه های ارگان های مختلف در خصوص موضوعات کسب و کار ایفای نقش نموده و پس از وقفه ای 6 ماهه دور جدید فعالیت های خود را از مهرماه 1401 با ساختار و دستور کار جدید آغاز نموده است.

در ابتدای این نشست، ساختار و همچنین دستور کار پیشنهادی شورای راهبری که توسط دبیرخانه این شورا، تهیه گردیده است، مورد طرح و بررسی قرار گرفت. ضمناً پیشنهاداتی به قرار ذیل جهت انجام فعالیت های آتی آن مطرح گردید.

  • اطلاع رسانی در خصوص قوانین و مقررات مرتبط با حوزه کسب و کار و انجام اقدامات تنقیحی. به عنوان مثال انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت حقوقی ریاست جمهوری با هدف شفاف شدن حقوق و تکالیف فعالان اقتصادی در دستور کار شورا قرار گیرد.
  • گزارشات تحلیلی مرتبط که در داخل و یا خارج از اتاق ایران  تهیه می گردند، جهت بهره برداری اعضاء شورا، ارائه گردند.
  • تدوین استراتژی های محیط کسب و کار و ارائه آموزش های لازم به مدیران و کارآفرینان ذیربط

* بهره گیری از تجارب جناب آقای بیات، رئیس کمیته حقوقی حمایت از کسب و کار معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در حوزه امور حقوقی مرتبط با کسب و کار می تواند مد نظر قرار گیرد.

  • پروژه های مشترک پژوهشی میان سه اتاق و مرکز پژوهش های مجلس تعریف گردد.
  • چارچوبی محدود برای انجام رسالت شورا جهت فراهم آوردن امکان اجرایی شدن آنها ، تعیین گردد.
  • نحوه همسو نمودن سیاست های نقنینی، قضائی و اجرایی بررسی گردد.
  • شورای راهبری با اعمال مدیریت لازم، از موازی کاری میان مجموعه هایی که نمایندگان آنها در این شورا فعالیت دارند، جلوگیری نموده و از اقدامات انجام شده توسط آنها بهره جوید.( با گزارش گیری از نهادهای مرتبط)
  • پلتفرمی با هدف کمک به توسعه اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار در دو سطح عمومی و اختصاصی طراحی گردد.

در ادامه نشست، دستور کار اصلی برنامه در خصوص بررسی فهرست پیشنهادی واصله از وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار،  جهت  طرح و تصویب در نشست آتی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بررسی گردید.

طبق ماده 24 ، "دولت و دستگاه هاي اجرایی مکلفند به منظور شفاف سازي سیا ست ها و برنامه هاي اقتصادي و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه گذاري، هرگونه تغییر سیاست ها، مقررات و رویه هاي اقتصادي را در زمان مقتضی قبل از اجراء، از طریق رسانه هاي گروهی به اطلاع عموم برسانند."

ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار عملاً  تاکنون بلا اجرا باقی مانده و تقریبآ هیچ دستگاه اجرائی در تنظیم، تصویب، ابلاغ و اجراي مصوبات خود به آن توجهی نمی نماید. اخیراً  مرکز پایش محیط کسب و کار معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارائی جدولی حاوي پیشنهاد زمان مقتضی مو ضوع ماده 24 در ارتباط با ابلاغ و اجراي بعضی از سیاست ها و رویه هاي دستگاه هاي اجرائی مختلف تهیه و ارسال نموده است. نظر به آنکه اطلاع رسانی به موقع تغییرات در قوانین، مقررات، سیاست ها، و نیز نرخ گذاری ها و همچنین ایجاد اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی بابت ثبات قوانین و سیاست ها و نرخ ها، می تواند نقش به سزایی در بهبود فضای کسب و کار ایفا نماید، بررسی این موضوع در دستور کار شورا قرار گرفت.

سیاست‌هایی که تغییراتشان قبل از اجرا باید اعلام شوند و زمان پیشنهادی اعلام قبل از اجرا:(عناوین و زمان های مندرج در جدول قطعی نبوده و لیست پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.)

ردیف سیاست‌های پیشنهادی دستگاه‌های متولی زمان اعلام قبل از اجرا
1 نرخ خدمات زیربنایی (برق، آب، مخابرات، سوخت) دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط یک سال قبل از اجرا
2 شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار همه دستگاه‌های اجرایی یک سال قبل از اجرا
3 انواع مناقصه و مزایده همه دستگاه‌های اجرایی 3 ماه قبل از اجرا
4 نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی 6 ماه قبل از فصل کاشت
5 ضوابط استقرار در شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک سال قبل از اجرا
6 نرخ تعرفه واردات و انواع ممنوعیت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت یک سال قبل از اجرا
7 حمایت‌های صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت 6 ماه قبل از اجرا
8 مقررات کسب‌وکار در فضای مجازی وزارت صنعت، معدن و تجارت 6 ماه قبل از اجرا
9 نرخ‌ها و قوانین مالیات وزارت اقتصاد و امور دارایی یک سال قبل از اجرا
10 رویه‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی وزارت اقتصاد و امور دارایی 6 ماه قبل از اجرا
11 رویه‌ها و بخشنامه‌های گمرکی وزارت اقتصاد و امور دارایی 6 ماه قبل از اجرا
12 مقررات بازار سرمایه و ناظر بر شرکت‌های بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار 6 ماه قبل از اجرا
13 سیاست‌های ارزی بانک مرکزی هم‌زمان با اجرا
14 نرخ سود بانکی بانک مرکزی 6 ماه قبل از اجرا
15 مقررات زمین و بنا در خارج از حریم شهرها و روستاها وزارت راه و شهرسازی یک سال قبل از اجرا
16 قوانین و مقررات مرتبط با ساخت‌وساز شوراها و شهرداری‌ها یک سال قبل از اجرا
17 نرخ‌ها و مقررات بیمه تأمین اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی یک سال قبل از اجرا
18 فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی با ماهیت کسب‌وکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 6 ماه قبل از اجرا
19 ضوابط ساعت کار کسب‌وکارهای مختلف اتاق‌های اصناف و فراجا 2 ماه قبل از اجرا
20 محدودیت‌های اعمال شده برای ارائه انرژی به صنعت وزارت نیرو 3 ماه قبل از اجرا
21 اعمال تغییرات در محدوده طرح هادی روستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 3 سال قبل از اجرا
22 ضوابط محیط‌زیستی ناظر بر واحدهای تولیدی سازمان حفاظت محیط‌زیست یک سال قبل از اجرا
23 ضوابط بهداشتی ناظر بر واحدهای تولیدی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 6 ماه قبل از اجرا
24 قوانین و مقررات مرتبط با نحوه به کارگیری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سال قبل از اجرا
25 تعیین نرخ حداقل حقوق نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابتدای سال
26 مقررات و ضوابط حوزه فرهنگ، هنر، نشر و رسانه‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال قبل از اجرا
27 مقررات و رویه‌های ثبتی شرکت‌ها مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 6 ماه قبل از اجرا

در این جلسه ضمن پذیرش واستقبال از کلیات موضوع، موارد ذیل در خصوص جدول پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی عنوان گردید. شایان ذکر است نظرات کلیه تشکل ها، اتاق های استانی و فعالان اقتصادی عضو اتاق ایران پیش از این دریافت و به وزارتخانه مذکور ارسال گردیده است.

- بند 3بخشنامه اخیر معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص اجرای مواد 24و 30 قانون بهبود محیط کسب و کار، کلیه دستگاه های اجرایی را مکلف کرده است که پیش نویس آیین نامه، دستورالعمل یا بخشنامه های خود را یک هفته قبل از صدور، از طریق بارگذاری در تارنمای خود به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی برسانند، که تفاوت این مهلت با مهلت های اعلام شده در جدول سیاست هایی که تغییراتشان قبل از اجرا باید اعلام شوند، روشن نیست. لذا لازم است تصریح شود که قصد و محتوای تغییر باید طبق مهلت های مندرج در جدول ذیل اعلام شود، اما پیشنویس بخشنامه و دستورالعمل آن تغییر یک هفته قبل از صدور، به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی رسانده شود.

- سیاستهاي ارائه شده در این جدول میبایست به دو دسته قوانین موضوعه مصوب مجلس شوراي اسلامی و سایر مصوبات هئیت وزیران و دستگاه هاي اجرائی شامل دستورالعمل ها، بخشنامه ها و آیین نامه ها تقسیم شوند. با توجه به فرآیند قانون گذاري در ایران و ابلاغ و اجراي آن طبیعتاً زمان لازم براي تصمیم گیري در خصوص شرایط بعد از اجراي قانون وجود دارد. ضمن اینکه قانونگذار نیز در صورت لزوم مهلت مشخصی براي اجراي قانون پیش بینی می کند.

-پیشنهاد گردید این جدول در سه دسته موضوعی سیاست، قوانین و مقررات دسته بندی و اصلاح گردد.

- فعالان اقتصادی از زمان ثبت شرکت تا چند سال مشخص، از قوانین هنگام ثبت شرکت تبعیت نمایند و در صورتی که قوانین جدید رونق کسب و کار ایشان را در بر داشته باشد، و در صورت تمایل، از آن پیروی نمایند.

- بند 13 در خصوص سیاست های ارزی از جدول پیشنهادی حذف گردد.

 در این جلسه همچنین مقرر شد نشست های دوره ای شورای راهبری از ساعت 16-14 شنبه ها( هر دو هفته یکبار) به ریاست جناب آقای دکتر فولادگر برگزار گردد.

منتشرشده در اخبار شورای راهبری
خواندن 170 دفعه

جستجو در سایت