جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد؛ رایزنی با سازمان ملل برای جلوگیری از تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز

اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو تصمیم گرفتند برای جلوگیری از تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز، مجموعه اقدامات انجام شده در این حوزه را به اطلاع شورای سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برسانند.

جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برای بررسی مشکل تعلیق امکان استفاده از بیمه سبز در حمل و نقل بین المللی در تاریخ 1402/07/04 در اتاق ایران و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، بیمه مرکزی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، فدراسیون حمل و نقل لجستیک، انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، کمیته ایرانی ICC، کمیسیون ‌های حمل و نقل، مالیات، کمیته بیمه و واحد کارنه تیر اتاق ایران برگزار گردید و مقرر شد در راستای تداوم عضویت ایران در سیستم بیمه سبز، ضمن مکاتبه و اطلاع­رسانی رسمی توسط بیمه مرکزی ایران به شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل در خصوص فعالیت­های انجام­شده تاکنون، اقدامات و مستندات مورد نیاز برای تمدید عضویت، تکمیل و در اسرع وقت به شورای مذکور ارائه گردد.

در ابتدا سارا غریبی، رییس گروه حقوقی دبیرخانه شورای گفت و گو بیان نمود کارت سبز برای وسائط نقلیه موتوری زمینی صادر می‌شود که قصد خروج از کشور و تردد در منطقه جغرافیایی کشورهای عضو بیمه سبز را دارند. این سیستم بین‌المللی با هدف حمایت از زیاندیدگان و همچنین رانندگان در تصادفات رانندگی وابسته به سازمان ملل ایجاد شده است. در حال حاضر تعداد 48کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که عمدتا کشورهای اروپایی هستند و دربین آنها کشورهای ترکیه و آذربایجان عضو می‌باشند. کشور ایران در سال 1356 به این سیستم ملحق شد و در بیمه مرکزی ایران تحت عنوان اداره کارت سبز فعالیت خود را آغاز کرد ولی طبق مکاتباتی که از طرف کمیسیون اقتصادی سازمان ملل با بیمه مرکزی انجام شده از ابتدای سال ۲۰۲۴ عضویت ایران در سیستم بیمه سبز تعلیق می‌شود.

 طبق آنچه در نامه مطرح شده، موضوع تحریم‌ها، عدم امکان پرداخت حق عضویت ایران، عدم مشارکت فعال و پاسخ‌گو نبودن واحد مرتبط با این کمیسیون بین‌المللی، دلیل تعلیق ایران است.

این درحالی است که بر اساس اظهارات فعالان صنعت حمل‌ونقل و لجستیک کشور، خروج از این بخش برای صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی آسیب‌زاست و بنابراین خواسته اصلی آنها از دولت، انجام مذاکرات بین‌المللی برای رفع هرگونه تعلیق است.

از طرفی طبق اظهارات بهنام فرامرزیان، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ نامه‌نگاری با بیمه مرکزی انجام شده مبنی بر اینکه اگر از سال آینده میلادی عضویت ایران در سیستم بیمه سبز تعلیق شود، چه تدابیری برای جبران آن از طرف دولت اتخاذ شده تا صنعت حمل‌ونقل کشور دچار مشکلی نشود؟

 در ادامه حسن رضا عباسیان فر نماینده بیمه مرکزی ایران توضیح داد که آیین نامه شماره 103 در تاریخ 1402/06/07 برای حل یکی از ایرادات مطرح شده در شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به منظور ضرورت انطباق ساختار دفتر ایرانی کارت سبز با مقررات مصوب این شورا در بیمه مرکزی به تصویب رسیده است و در دو ایمیل این موضوع به اطلاع شورای بیمه سبز رسیده است. طبق این آیین نامه یک نهاد غیردولتی و ساختاری منطبق با آنچه شورای بیمه سبز می خواهد شکل گرفته است که باید به ثبت شرکت‌ها نیز برسد و اساسنامه آن مصوب شود. این شورا نیز در پاسخ به ایمیل بیمه مرکزی عنوان نموده است که منتظر دریافت اساسنامه می باشد.

در این ارتباط محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی ICC با توجه به تجربه فعالیت‌های بین‌المللی خود پیشنهاد داد: در ابتدا علاوه بر ایمیل های ارسالی، مکاتبه‌ای از بیمه مرکزی ایران با کمیسیون اقتصادی سازمان ملل صورت گیرد تا اقداماتی که در این رابطه از سوی ایران انجام شده به اطلاع طرف خارجی برسد. به باور او چون در نامه‌ای که به دست ایران رسیده است تأکید شده تعلیق در صورتی انجام می‌شود که زمینه مذاکره و پیگیری از طرف ایران مهیا نشود، پس ضرورت دارد دستگاه مسئول که بیمه مرکزی ایران است مکاتبات لازم را انجام دهد و علاوه بر این ویدئو کنفرانسی بین بیمه مرکزی با بخش موردنظر در سازمان ملل طی دو تا سه مرحله برقرار شود تا نشان دهیم که اقدامات گام به گام در حال پیگیری است.

در ادامه با توجه به آسیب‌هایی که لغو عضویت ایران از سیستم بیمه سبز به دنبال دارد، توصیه شد تا از طریق مذاکرات رسمی و غیررسمی با طرف‌های خارجی و پیگیری موضوع از طرف نماینده ایران در ژنو، زمانی بیشتری در اختیار ایران قرار بگیرد تا اقدامات لازم برای تمدید عضویت ایران، انجام شود.

متناسب با آنچه تشریح شد، ایران تا قبل از پایان ۲۰۲۳ باید اقدامات و هماهنگی‌ها را با دبیرخانه سیستم بیمه سبز انجام دهد.

در پایان جلسه محمد اسکندری، مدیر دبیرخانه شورای گفت و گو اینگونه جمعبندی نمود که علاوه بر ثبت اساسنامه و نهادغیردولتی مربوطه و مکاتبه رسمی بیمه مرکزی، ویدئوکنفرانسی برای هماهنگی و اطلاع ­رسانی اقدامات انجام­ شده به شورای بیمه سبز، در هفته آینده هماهنگ شود. قبل از برگزاری نشست ویدئویی، نمایندگان بیمه، وزارت راه و بخش خصوصی، مستندات و اقدامات را با خواسته­ های شورای بیمه سبز کنترل و تطبیق نمایند. هم‌زمان موضوع از طرف دبیرخانه شورا به اطلاع وزیر امور خارجه برسد و از طریق نمایندگی ایران در ژنو مورد پیگیری قرار بگیرد و برای هماهنگی پرداخت ها، نشستی بین بیمه مرکزی، مسئول ارزی بانک مرکزی و اتاق به صورت سه‌جانبه برگزار شود. این اقدامات باید ظرف یک ماه آینده عملیاتی شوند.

خواندن 187 دفعه

جستجو در سایت