جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات فرش دستبافت و ورود موقت فرش دستبافت ايرانى برای انجام عملیات تعمیر و مرمت تسهیل شد

پیرو یکصد و هفدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و با پیگیری های فعالان در این حوزه و دستگاه های ذیربط، مشکلات فرش دستبافت در خصوص پیمان سپاری ارزی و ورود موقت مرتفع گردید.

به موجب بند (ک) تبصره (9) قانون بودجه 1402، هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری ارزی درباره صادرات صنایع دستی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده ممنوع است. این حکم نافی تعهدات صادرکنندگان موضوع تبصره (6) ماده (12) قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1400 نیست و صادرکنندگان ملزم به رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی هستندکه با توجه به قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، فرش یکی از مصادیق صنایع دستی شناخته می‌شود؛ لیکن جدولی برای تعیین قیمت مواد اولیه به کار رفته در فرش دستبافت برای اجرای به کلیه گمرکات کشور و بانک مرکزی ابلاغ نشده بود.

همچنین هر منطقه از ایران دارای فرش مخصوص و منحصربه فرد خود است. بسیاری از فرش‌هایی که در سال‌های گذشته به خارج از کشور صادر شده‌اند، فرش‌های دستباف دست دوم ایرانی می باشند که بعد از مدتی نیازمند مرمت و شست‌وشو هستند، ولی تاکنون مسیر بازگشت آنها به داخل کشور فراهم نشده و با مشکل محدودیت های قانون امور گمرکی  و أخذ تضمین  برای ورورد مواجه هستند. لذا فرش‌های ایرانی برای تعمیر و مرمت به کشورهای پاکستان، هند و ترکیه برده می‌شوند و در آنجا بعضاً توسط برخی از رفوگران ایرانی ساکن در آن کشورها رفو می‌شوند که برای حل مشکل می بایستی به جای اخذ تضمین به اخذ تعهد کتبی اکتفا شود.

این موضوعات در 117 امین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مورخ 1402/03/22 مطرح گردید و در ارتباط با موضوع  پیمان سپاری ارزی مصوب شد: جدول موردنظر در اسرع وقت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و برای اجرا به بانک مرکزی و گمرکات ابلاغ شود .

در ارتباط با ورود موقت فرش دستبافت نیز مقرر گردید: ماده 75 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی اصلاح شود به نحوی که ورود موقت فرش دستباف ایرانی برای انجام عملیات تعمیر، رفوگری، شست‌وشو، رنگ‌برداری و عرضه در نمایشگاه مشمول این ماده شود تا ورود موقت فرش‌ها فقط با دریافت تعهد و بدون سپردن هرگونه وثیقه ممکن باشد.

در ادامه و با مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته در هجدهمین نشست کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات مورخ 1402/11/15، بانک مرکزی موظف شد تعهدات ارزی حاصل از صادرات کالاهای مذکور رد بند (ک) تبصره (9) قانون بودجه سال 1402 از جمله فرش دستبافت را به میزان ارزش مواد اولیه اعلامی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت (به عنوان دستگاه متولی تولید و صادرات) اعمال نماید. قانون مزبور صرفاً مشمول پروانه های صادراتی سال 1402 می باشد.

همچنین هیات وزیران در جلسه 1402/11/15 و طی تصویب نامه شماره 213615/ت62145هـ مورخ 1402/11/18 ، ورود موقت فرش دستباف و سایر بافته های داری ایرانی برای انجام عملیات تعمیر، رفوگری، شست و شو، رنگ برداری و عرضه در نمایشگاه را  به بند (ت) ماده 75 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی اضافه نمود.

با عنایت به مطالب فوق، مشکلات فعالان در این حوزه در خصوص با این دو موضوع مرتفع گردید.

اصل مستندات از انتهای صفحه قابل دریافت می باشد.

منتشرشده در اخبار شورای گفتگو
خواندن 98 دفعه

جستجو در سایت