جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک فراهم گردید.

با صدور بخشنامه از سوی سازمان امور مالیاتی، امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (موضوع تبصره یک ماده 143 ق.م.م) از تاریخ 1402/09/18 از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی برای مودی فراهم شده است.

به موجب قانون تجارت، سرمایه گذاران خارجی یک سهم از سهام خود را در زمان تأسیس شرکت و یا متعاقبا بصورت امانی به مدیران منتخب خود منتقل می کنند که در رعایت قانون بعنوان سهم وثیقه در صندوق شرکت سپرده شود و این سهام با تغییر مدیران به مدیر بعدی واگذار می‌شود.  از سوی دیگر طبق تبصره 1 ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم، نقل و انتقال سهام مشمول مالیاتی به نرخ چهاردرصد ارزش اسمی سهام است و ثبت انتقال سهام در اداره ثبت منوط به ارائه مفاصاحساب مالیاتی مربوطه می‌باشد که با توجه به ارزش اسمی بسیار اندک سهام اکثر شرکت ها، علاوه بر غیر موجه و غیر منطقی بودن اخذ مالیات بر درآمد جهت نقل و انتقال سهام وثیقه، این امر فاقد توجیه مالی نیز می‌باشد. لذا اخذ این مالیات از سهم وثیقه مدیران که به صورت امانی در اختیار ایشان قرار گرفته است، هزینه های مالی و تشریفات اداری بسیار زائدی را متوجه شرکت ها و دولت صرفا در رعایت الزام قانون می نماید.

این موضوع در تاریخ 1399/04/01 در کمیته حمایت از کسب و کار مطرح گردید و مقرر شد سازمان امور مالیاتی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای رفع فرایند زائد أخذ مفاصا حساب مالیاتی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (تسهیل پرداخت مبلغ اندک 4 درصد مالیات نقل و انتقال سهام وثیقه مدیران) اقدام نماید.

در ادامه برقراری ارتباط سیستمی میان سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت شرکت ها توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز  مورد پیگیری قرار گرفت و نهایتا از تاریخ 1402/09/18 امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (موضوع تبصره یک ماده 143 ق.م.م) از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://my.tax.gov.ir برای مودی فراهم گردیده است.

براساس فرایند طراحی شده اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان سهامدار یک شرکت درخواست نقل و انتقال سهام از طریق اداره ثبت شرکت ها می نمایند و وضعیت درخواست آن ها به مرحله پرداخت مالیات می رسد، ضمن مراجعه به پنجره واحد خدمات مالیاتی، درخواست های مربوط به نقل و انتقال سهام خود را در پنجره واحد مشاهده نموده و اقدام به صدور و پرداخت برخط قبض نمایند و پس از پرداخت مالیات، اطلاعات پرداخت از قبیل شناسه، مبلغ قبض و همچنین تاریخ پرداخت برای اداره ثبت شرکت ها به صورت برخط ارسال می گردد.

اصل بخشنامه سازمان امور مالیاتی از انتهای صفحه قابل دریافت می باشد.

منتشرشده در اخبار شورای گفتگو
خواندن 2677 دفعه

جستجو در سایت