جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

میزان سپرده تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی اصلاح شد

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی جدول مسدودسازی سپرده نزد بانک‌ها برای تخصیص ارز، اصلاح و طبق آن میزان سپرده تخصیص ارز بابت واحدهای تولیدی در زمان ایجاد گواهی ثبت آماری حذف شد و در تمدید اول به 5 درصد کاهش یافت. این مشکل در یکصد و هفدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مورخ 1402/03/22 و هشتاد و هفتمین نشست کمیته حمایت از کسب و کار مورخ 1402/07/04 مطرح گردید.

به استناد بخشنامه بانک مرکزی به شماره  01/261654 مورخ 1401/10/19، به منظور مدیریت بازار ارز و جلوگیری از ایجاد درخواست‌های غیرواقعی تخصیص ارز از محل منابع بانک مرکزی، بانک‌های عامل موظف شدند در زمان ایجاد/تمدید گواهی ثبت آماری (بابت اصل و کارمزد) متناسب با زمان ایجاد و نوبت تمدید گواهی ثبت آماری نسبت به مسدودسازی معادل ریالی مبلغ ارزی مورد درخواست به نرخ فروش حواله ارز مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) در حساب‌های متقاضی نزد آن بانک به عنوان سپرده تخصیص ارز اقدام کنند. به این ترتیب، هنگام ایجاد گواهی ثبت آماری 5 درصد در زمان تمدید اول 10درصد و در زمان تمدید دوم نیز 15درصد از سپرده شخص مسدود و همچنین به هنگام تمدید سوم و چهارم نیز به ترتیب 35 و 60 درصد از سپرده شخص بلوکه می شد و از زمان تمدید پنجم به بعد نیز کل سپرده مسدود می گشت.

این سازوکار مورد اعتراض واردکنندگان قرار گرفت؛ چراکه به‌دلیل طولانی‌شدن روند تخصیص، واردکننده به ناچار باید گواهی ثبت آماری خود را تمدید کند که به ازای هر بار تمدید، مبلغی به میزان سپرده‌ای که در بانک مسدود کرده است، اضافه می‌شود.

این موضوع در راستای حل مشکلات فعالان اقتصادی در یکصد و هفدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مورخ 1402/03/22  و  هشتاد و هفتمین نشست کمیته حمایت از کسب و کار مورخ 1402/07/04 مطرح گردید و عنوان شد که بخشنامه اصلاح و از طریق مدیریت فضای حاکم بر ثبت سفارش‌ها، زمان تخصیص ارز کوتاه شود و موضوع سپرده‌های بانکی و مسدودسازی درزمان ایجاد ثبت گواهی آماری حذف و یا کاهش یابد.

در همین راستا بخشنامه جدید بانک مرکزی به شماره 02/214115 مورخ 1402/09/05 ابلاغ و طبق آن میزان سپرده تخصیص ارز بابت واحدهای تولیدی در زمان ایجاد گواهی ثبت آماری حذف گردید و در تمدید اول به 5 درصد کاهش یافت و طبق جدول برای تمدیدهای بعدی نرخ های جدید اعلام شد.

 

اصل بخشنامه از انتهای صفحه قابل دریافت است.

منتشرشده در اخبار شورای گفتگو
خواندن 825 دفعه

جستجو در سایت