جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاگروه بررسی مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS

جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و نمایندگانی از اتاق های بازرگانی مازندران، گیلان، گرگان، ارومیه، اتاق اصناف ایران و کنفدراسیون صادرات ایران دوشنبه 22 آبان ماه در اتاق ایران برگزار گردید.

در ابتدای جلسه علی چاغروند، مدیر پژوهشی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توضیحاتی در مورد موضوع جلسه ارائه کردند، و تاکید کردند که با توجه به اهمیت موضوع صادرات و به خصوص صادرات به کشورهای حوزه CIS این موضوع در دستور کار جلسه آتی شورای گفتگو قرار گرفته است.

در ادامه مهران فکری رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان ضمن تاکید بر وجود مشکل تعرفه میان ایران و کشورهای حوزه CIS گفتند که این مشکل با پیوستن ایران به مجمع اوراسیا قابل برطرف شدن است. همچنین ایشان به مشکلاتی از قبیل حمل و نقل و عدم وجود کامیون‌های یخچالی اشاره کردند.

قدیر قیافه نماینده کنفدراسیون صادرات ایران در مورد مشکلات ترانزیت کالا به روسیه گفتند: با توجه به اینکه کامیون های ایرانی در داغستان و آذربایجان با مسائل و مشکلات متعددی روبرو می شوند و هزینه های اضافی به آنها تحمیل می شود بنابراین قدرت رقابت با کامیون های روسی و آذربایجانی را ندارند و در نتیجه تمایلی به سفر کردن به آنجا ندارد.

اکبر چوپانی عضو هیات رئیسه اتاق مازندران به مشکلات و مسائلی در مورد صادرات به کشورهای حوزه CIS از جمله تسهیل در صدور روادید برای بازاریابی و پیگیری امور تجاری فعالان اقتصادی، اجرای دقیق تفاهم نامه کریدور سبز گمرکی برای ترخیص کالاهای ایرانی، برقراری تعرفه های ترجیحی در کشورهای CIS و اجتناب از اخذ مالیات های مضاعف، کاهش هزینه های بندری کشورهای حوزه CIS، تدوین برنامه حمل و نقل منظم کشتی رانی در حوزه دریای خزر اشاره کردند.

امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و نماینده اتاق گرگان ضمن تاکید بر پیچیده بودن برقراری رابطه با کشورهای حوزه CIS گفتند: سیاستگذاری ما باید به گونه ای باشد که مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS را برای هر کشور به صورت مجزا بررسی کنیم، زیرا مشکلات یک کشور قابل تعمیم به کشورهای دیگر این حوزه نیست. ایشان اظهار داشتند به عنوان نمونه ما در بحث صدور روادید با قزاقستان دچار مشکل هستیم در صورتی که این مشکل برای روسیه به این شدت وجود ندارد. آقای عابدی تاکید کردند که برطرف کردن مشکلات حمل و نقل جزء وظایف حاکمیتی است. ایشان گفتند یکی از مشکلات در حوزه حمل و نقل این است که ناوگان حمل و نقل در ایران به صورت انحصاری است. ضمنا ایشان تاکید کردند که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و کاهش هزینه های مرتبط، دولت باید تعرفه واردات کامیون ها و کانتینرهای یخچالدار را به صفر برساند.

قدیر قیافه در ادامه بحث تصریح کرد که کریدور شمال به جنوب قویا باید عملیاتی شود. ضمنا ایشان اشاره کردند کریدور سبز گمرکی در سال 95 به امضای ایران و روسیه رسید که بر اساس مقررات کریدور سبز، طرفین باید نسبت به تبادل فهرست فعالین مجاز اقتصادی که در این حوزه به فعالیت می پردازند اقدامات لازم را به عمل بیاورندکه متاسفانه این فرایند در کشور ما حدود 10 ماه به طول انجامید و در نهایت به دلیل برخی مشکلات اجرایی نشد.آقای قیافه اضافه کردند که ناوگان حمل و نقل دریایی ما به لحاظ کمی در وضعیت خوبی قرار ندارد و ضمنا در بنادر محدودی می توانند پهلو بگیرند. قدیر قیافه همچنین با اشاره به مشکل دریافت حق پرچم از تمام کشتی های خارجی در دریای خزر تاکید کرد، این عوارض نباید از کشتی هایی که از بنادر خاصی از روسیه مانند ولگاگراد بارگیری می شوند گرفته شود. زیرا امکان دسترسی کشتی های ایرانی به این بنادر وجود ندارد و کشتی ها نمی توانند در این بنادر بارگیری کنند.

در ادامه بحث امیر عابدی بر ضعف ناوگان دریایی در دریای خزر اشاره کردند و پیشنهاد دادند که باید قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار شرکت های خصوصی برای خرید کشتی های جدید قرار گیرد.

آقای صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز هم با اشاره به فرسودگی و ضعف ناوگان حمل و نقل گفتند که این فرسودگی علاوه بر ایجاد مشکلات بیشتر در آینده باعث هدر رفتن مقدار زیادی سوخت در کشور نیز خواهد شد. ایشان تاکید کردندکه تنها را نجات اقتصاد کشور و رفع مشکل اشتغال، توجه بیشتر به صادرات است. بنابراین دولت باید در راستای کمک به توسعه صادرات، سرمایه گذاری هایی برای خرید کامیون و اصلاح ناوگان حمل و نقل انجام دهد. آقای حسن زاده در ادامه گفتند که متاسفانه برخی از صادرکنندگان استاندارد های لازم را برای تولید کالا رعایت نمی کنند که این امر موجب بدنام شدن کالاهای ایرانی خواهد شد.

حسن زاده در مورد بسته حمایت از صادرات گلایه ای را مطرح کردند و گفتند که این بسته به هیچ عنوان در شان صادرکنندگان نیست و تاکید کردند که دولت باید برای صادرکنندگان این امکان را فراهم کند که بتوانند در خارج از کشور نمایشگاه ایجاد کنند تا کالاهای ایرانی در عرصه بین المللی بیش از پیش معرفی شود. ضمنا مشکل دیگری که آقای حسن زاده به آن اشاره کردند عدم حمایت رایزنان بازرگانی از تاجران ایرانی است.

در ادمه آقای مجتبایی مشاور اتاق اصناف ایران اظهار کردند که علاوه بر دولت، بخش خصوصی هم باید برای مباحث صادراتی استراتژی مشخص داشته باشد. ایشان در نهایت سه مورد را برای حل مشکلات صادرات مخصوصا درحوزه CIS دارای اولویت بیشتر دانستند که این نکات عبارتند از: 1- تمرکز بر بازنگری در انتخاب بازار هدف بر اساس کالا و بررسی تطبیقی رفتار رقبا 2- تجهیز لجستیک و پشتیبانی آن متناسب با بازار هدف 3- ایجاد شرکت های EMC که باید بر اساس گروه کالا باشد.

در ادامه آقای عابدی به مواردی از قبیل مشکل روادید، حمل و نقل و لجستیک، کمک به سرمایه گذاری جهت ایجاد بندر در کشورهای حوزه CIS، و حل شدن مسائل بانکی و تعرفه ای اشاره کردند که دارای اولویت بیشتری در بحث توسعه صادرات به کشورهای حوزه CIS است. ایشان تاکید کردند که برطرف شدن این موارد نیازمند همراهی کامل دولت با بخش خصوصی است.

در نهایت علی چاغروند مدیر پژوهشی شورای گفتگو ضمن تشکر از اعضای حاضر در جلسه اعلام کرد که به دلیل بررسی دقیق تر این موضوع، جلسه ای در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور روسای اتاق های مشترک کشورهای حوزه CIS با ایران تشکیل می گردد.

خواندن 1184 دفعه

جستجو در سایت