پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی "مطالبه مفاصا حساب تأمین اجتماعی از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی"

حسب اعتراض فعالان اقتصادی به مطالبه مفاصا حساب‌ پرداخت‌ حق‌‌بیمه‌ از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی و نیز لزوم ارائه تعهد حسابرسی توسط ایشان به سازمان تأمین اجتماعی جهت دریافت مفاصا حساب، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اقدام به برگزاری نشست کارشناسی در تاریخ 95/09/20 نمود و طی این نشست به بررسی ابعاد موضوع مذکور پرداخت.

در این جلسه ضرورت مطالبه مفاصا حساب جهت تمدید کارت بازرگانی از بعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مساله دیگری که در مورد آن بررسی صورت گرفت، این موضوع بوده است که بدنبال مشکلاتی که اخذ مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی و طولانی بودن مدت آن برای صاحبان کسب و کار ایجاد می کند، فرایند تمدید کارت بازرگانی با مشکل مواجه می گردد و به تعویق می افتد؛ بر این اساس توافقی بین اتاق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که به موجب آن به دارندگان معوقه بیمه تأمین اجتماعی فرصت چندماهه داده می‌شود تا نسبت به تعهد خود به سازمان مذکور اقدام نمایند و لذا تمدید کارت بازرگانی در این دوره بلامانع است اما در مقابل از ایشان تعهدنامه ای مبنی بر اجازه انجام حسابرسی توسط سازمان تأمین اجتماعی می گیرند. برای یعنی سازمان تامین اجتماعی محق است برای دریافت حق بیمه هر زمان که بتواند اقدام به حسابرسی نماید. این الزام به دادن تعهد به حسابرسی مشکل قابل توجه صاحبان کسب و کار می‌باشد. سازمان تامین اجتماعی نام این فرایند را کنترل گذاشته است.

در انجام کنترل مزبور، بعضا اعمال سلیقه و برداشتهای شخصی نیز محتمل است که سبب می شود که پرونده مالی شرکتها در سالهای قبل پایان یافته تلقی نشود. لذا از آنجا که هر فعال اقتصادی تمایل دارد در پایان سال داده ها و ستاده های مالی خود را ارزیابی کند تا بتواند تصویر روشنی از عملکرد مالی سال گذشته خود ترسیم کند و بر اساس آن برنامه ریزی نماید، منطقی به نظر نمی رسد که بعد از پنج یا ده سال، بازرسین تامین اجتماعی، به سراغ بنگاه های اقتصادی رفته و ضمن بازرسی از دفاتر ، هزینه و یا جریمه هایی را بر شرکتها تحمیل کنند.

موضوعات مذکور در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت در جلسه مقرر گردید دبیرخانه اقدام به تکمیل مستندات مبنایی این فرایند نماید تا پیشنهاد درخور جهت رفع مشکلات موجود و طرح در صحن شورای گفتگو تهیه و ارائه گردد.

خواندن 1355 دفعه

جستجو در سایت